Nu börjar det att fungera….

 

bredband

Telia håller på att koppla in alla medlemmar till internet. Hos oss medlemmar kommer företaget On-field på besök på uppdrag av Telia. De har med sig föreningens fiberkonverter från Inteno, en HD digital-TV box från Motorola VIP1003 och Technicolor Smartbox. Dessutom har de med sig ett jack till telefonuttaget och en kabel. I kartongerna med utrustningen finns de kablar som behövs.

För att starta upp digital-TV krävs att koder inmatas med fjärrkontrollen till HD-boxen. Dessa koder har On-field med sig. Föreningen har också kopior av dessa koder.

Innan koderna kan matas in måste HD-boxen få kontakt med internet för att läsa ned ny programvara. Boxen är ansluten till internet via Smart-boxen och fiberkonvertern. Inläsningen av programvaran visas som fem runda ringar på TV som måste bli gröna, innan det går att mata in koderna. Då får du en blå skärm med Telia logo.

För att ansluta datorer till internet kan man antigen göra det trådlöst eller med kabel. Jag gjorde det inledningsvis trådlöst. Du måste ange en kod för att kunna koppla in din dator till Smart-boxen. Denna kod finns i kartongen till Smart-box. dessutom står den tryckt på undersidan av apparaten.

I mitt fall verkar det som om HD-boxen fick trådlös kontakt via min dator till internet, då inledningsvis enbart TV-signalen var tillgänglig. TV-signalerna ligger visst på hela tiden. Den kunde då läsa ned den programvara som behövdes.

För att starta internet ringde jag Telia-support. För att få igång sitt bredband så får man ta kontakt med kundtjänsten 020-755 766 så lägger de in ditt namn, om du inte redan kontaktat dem.

De fixade det på någon timme. Hastigheterna ovan är långsamma. Det är via trådlös förbindelse till Smart-boxen. Dessutom går TV:n för fullt nu (!), vi har tydligen inledningsvis tillgång till alla kanaler. Min fiber är dålig också (?), säger Per.

För att koppla över telefonen måste du också kontakta Telia och meddela det.

Telia har nu ett erbjudande (nedan reklamtext från Telia):

För kollektiva kunder med Lagom att man kan betala endast 169 kr ( ordinarie pris 278 kr) i månaden för kanalpaketet. Utan bindningstid eller uppsägning, alltså att du kan när som helst återgå till ditt kollektiva ifall du känner att det inte är något för dig.

Den största skillnaden som finns i Kanalpaket Stor som inte finns i Kanalpaket Lagom är just funktionen Programbibliotek som inte finns på dem kanaler du har på Lagom, men det finns närmare 33 kanaler i Stor som har detta. Programbiblioteket är precis som det låter
ett bibliotek med program som du kan se när du vill, spola tillbaka och se om när du vill utan reklam ( ett smidigt alternativ till en inspelningsbar digitalbox) då detta sköts helt automatiskt och det är bara för dig att gå in och kolla på kanalerna när det passar dig bäst.

Med vänliga hälsningar,

Styrelsen via Jonny

 

 

 

Snart är allt klart

 

DSC_0136

Foto: Per Johansson

Per från styrelsen har tackat av våra anlitade grävare Anders och Elving vid en enkel lunch. Dessutom fick de från föreningen två jackor med lämplig text.

Den sista grävningen pågår. Det är från Fotskäl ut mot Kronäng. En liten bit grävning i Grevared, som blivit fördröjd på grund av ägarbyte i en fastighet, kommer också att ske så fort som det är möjligt och när de nya ägarna tillträtt.

I noden i Bygdegården är cirka 75% av våra medlemmar anslutna till nätet. Eltel kopplar alla fastigheters fiber via en switch (en slags växel) till några inkommande fiber från Telia. Totalt sju switchar med 24 ingångar är installerade, totalt 168 lediga ingångar. Dessa samlar ihop alla fibrer. Mellan kopplingsplinten med fibrerna hem till medlemmarna och switcharna kopplas ”patchas” varje medlem med fiber. Dessa behöver inte svetsas, utan har kontakter. Eftersom vårt arbete har forcerats och några nya medlemmar har tillkommit under sommaren har Telia och Bynets administrativa rutiner ej hängt med i svängrna. Listorna med Telias kunder och Bynets lista med vilken fastighet har fiber stämde dåligt när arbetet påbörjades och var inte uppdaterade av dem, men allt är korrigerat nu.

I vår förening har vi 167 stycken anslutningar till tjänster.

Totalt har vi 168 medlemmar och 1 tjänsteköpande kund (ishallen), 7 stycken medlemmar vill ej ha Telias tjänster. Däremot vill 5 medlemmar ha två anslutningar.
Det medför att antalet anslutningar blir 168-7=161+1+5=167 stycken!

Styrelsen är intresserad av få reda på hur vi skall administrera faktureringen av avgifter från medlemmarna. Det vi vill ha reda på är följande frågor:

Betalningsperiod

Avgiften nedan inkluderar dels gruppabonnemanget hos Teila (tjänsteavgiften) och föreningens kostnader för att upprätthålla nätet (nätavgiften) För passiv medlem utgår en reducerad nätavgift.
Hur ofta vill du betala din tjänste- och nätavgift? *

Papper eller elektroniskt?

På vilket sätt vill du få fakturan *

Svara snarast på dessa frågor på vår enkäten på länken:

https://docs.google.com/forms/d/1i6bIt46rC-psj03ZbEgv-V9pHG8QkMFKTTjnC0ipZO4/viewform

Med soliga septemberhälsningar,

Styrelsen.