Wifi som är dålig?

Hej!

Många har problem med att wifi är dåligt eller att det är svårt att få kontakt med den nya utrustningen trådlöst med gamla datorer, läsplattor eller mobiltelefoner. Vi har varit i kontakt med Telia. Här nedan är en sammanfattning av deras svar i några punkter:

1) De uppmanar oss att läsa igenom deras Wifi-instruktion (www.telia.se/wifiguiden) och ändra kanske placering av routern.

2) Pröva att stäng av det nya 5 GHz-bandet så att routern bara kommunicerar med det gamla bandet 2,4 GHz och undersök om det blir bättre. Detta band har längre räckvidd men klarar inte så hög hastighet som 5 GHz-bandet, som har kortare räckvidd.

3) Köp en repeater från Telia eller något annat företag och pröva om det hjälper. Repeatern är en mottagare för wifi-signaler som förstärker signalen och sänder ut den igen. Den brukar se ut som en liten apparat som man sätter i en el-kontakt.

4) Är det fortfarande problem, ring 90 200. De kan kanske hjälpa dig vidare.

Är det fortfarande problem trots att ni försökt allt ovan, kontakta någon i styrelsen så samlar vi ihop alla frågor och försöker lösa det med Telia för alla i föreningen.

Trevlig sommar!

Styrelsen

Styrelsemöte den 11 juni.

Hej!

På gårdagens styrelsemöte diskuterade vi bland annat anslutningen av Östra Tostared till internet genom vårt fibernät, EU:s datasäkerhet och den nya utrustningen.

I höst kommer vi att utarbeta nya rutiner för datasäkerhet och dessutom ha ett budgetarbete för nästa år.

Den nya utrustningen har en del upplevt att den har sämre wifi än den gamla, tvärtemot vad Telia sagt. Vi är i kontakt med Telia om detta och får se vad det mynnar ut i.

Inkopplingen av den nya utrustning går enkelt till i de flesta fall. Routern är bara att ersätta med den nya. Till TV-boxen måste koderna anges som ni fick till den gamla TV-boxen. Om ni inte har kvar dessa koder ring 90200 eller som sista utväg så skall vi ha en kopia av koderna i vårt arkiv.

Har ni två eller flera TV-apparater som skall kopplas in så måste ni ha separata koder till varje TV-apparat med TV-box. Om ni därför använder både den nya och den gamla TV-boxen måste ni kontakta Telia via 90200 eller deras hemsida och få nya koder.

Trevlig sommar!

Styrelsen

Ny utrustning

Till er som ännu inte hämtat den nya utrustningen!

Det är några få medlemmar som ännu inte hämtat ut den nya utrustningen och signerat tjänsteavtal för den nya perioden med fibertjänster. Kontakta därför undertecknad eller någon annan i styrelsen så kan vi komma överens om en tid för att överlämna utrustning och signera avtal.

Bakgrunden är att fibernätet är nu uppgraderat till en högre hastighet 250MB/s. För att kunna utnyttja den nya hastigheten har Telia skickat oss ny utrustning; en ny ”smart-box” med bättre Wifi, en ny TV-box och en ny fjärrkontroll.

Utrustningen ägs av fiberföreningen och skall överlämnas till en ev. ny fastighetsägare om er fastighet säljs och avtalet med fibertjänster övertas. Anmäl även ny ägare till oss vid flytt.

Den gamla utrustningen ägs också av föreningen, men kan behållas av er för reserv (åska?) tills vidare (eller vara inkopplad till extra TV!). Utrustningen skall även i fortsättningsvis fungera. Vid eventuell flytt lämnas denna utrustning också kvar.

Fiberkonvertern som nu är inkopplad klarar 1GB/s och byts ej. Vill ni ha denna snabba hastighet så säljer Telia den tjänsten direkt till er för rabatterad kostnad.

Ifall något krånglar vid inkopplingen, ring Telias support tel: 90 200. Nämn att det rör sig om Fotskälsfiber ek. för. och vad ert problem är. Om det handlar om fibern fram till ert hus som krånglar, kontakta oss.

Trevlig kväll!

Jonny